Saturday, January 9, 2016

Hej!

Har alltid varit dålig på introduktioner.

Hej, jag heter Yakov. här är en ny blogg jag skapat.

Vem är jag då? Jag är för närvarande en kundtjänstarbetare från Strängnäs. På internet är jag väl mest känd för mina tweets om vänsterradikal politik och rimjobs. Annars streamar jag på twitch med mina kompisar - vi heter Kamratpatrullen.

Vad ska jag göra med denna-hära webbutrymmet? Jag kände att jag behövde en plattform att prata om dattaspel och saker som relaterar till dattaspel för några månader sedan när jag såg Bethesda's presentation av Fallout 4 och fullkomligt exploderade av åsikter. Sedan visade sig att jag inte "behövde" den plattformen då jag aldrig la upp något. Jag lyckades skriva ihop två engelska blogginlägg, båda med över 2000 ord skrivna, men upptäckte rätt snabbt att jag inte riktigt visste hur jag skulle avsluta inläggen. Så jag gjorde som jag brukar göra med det mesta - jag gav upp, och glömde hela grejen. Men så kan man ju inte leva. Så nu blir det nya tag! Mitt nyårslöfte är att hålla den här bloggen aktiv och engagerande! Vad ska jag då skriva om? Tack för att jag frågade.

Det här blir ett utrymme för mig att diskutera spelindustrin, skriva raljanta recensioner och högfärdiga åsikter. Tänker sätta upp lite regler för mig själv här:


  1. Inga Topplistor. Jag erkänner det - jag ÄLSKAR topplistor. Det är något så beroendeframkallande och tillfredsställande att se saker inom en begränsad kategori rankade i en specifik ordning. Jag har nog slängt bort allt för många timmar på att kolla på WatchMojo's topplistor, även om jag också tycker alla deras åsikter är fel och fattar att allt är en billig ploy for that YouTube cash-money. Och det är nog därför jag vill undvika det på den här bloggen - det får absolut inte bli något Form Over Content här. Och ungefär nu inser jag ironin i att börja en lista på något med att säga att man inte ska göra listor på saker.
  2. Inget Betygssystem AKA Fuck Jan Björklund. Det är inget direkt fel med att betygsätta spel utefter någon slags A-F, 1-10 eller IG-MVG system om man vill. Men jag har två stora problem med dem. Den första är att jag själv inte vet hur jag skulle göra det. Systemet man betygsätter spel på kan påverka vilket intryck läsaren får av spelet - personligen så får jag ett positivare intryck av ett spel som har fått 3/5 istället för 6/10, även om det procentuellt samma betyg.... Och vad fan är det för skillnad på 8.78/10 och 8.90/10? Det andra är att jag gärna vill att man läser mina inlägg. Det är väldigt många som - förståeligt nog och inklusive mig - bara kollar på betygen när de läser spelrecensioner. Vilket är ok, om man är IGN - men när man lägger obetald fritid på att blogga så hoppas man ju att folk läser.

    3. Minst ett blogginlägg varannan vecka. Blir ju liksom så tomt annars. Jag har som personligt mål att bygga upp rutiner och utveckla mitt kreativa potential konsekvent, så jag ska försöka tvinga mig in i mer och mer regelbundet contentskapande.

    4. Inga memes eller gifs. För seriöst, buzzfeediseringen av bloggosfären börjar seriöst gå mig på nerverna.
SÅ: vad för slags spel kommer vi då höra om på bloggen? Tack återigen för dom fina frågorna, jag. Jag har en passion för RPG-spel - speciellt klassiska isometriska cRPG spel som Baldurs Gate, Diablo och Fallout. Just nu sänker jag alldeles för mycket timmar i RTS-spel som Alpha Centauri, Age of Empires och Dungeon Keeper. Jag har en udda fascination för datorspel från sent 90-tal till tidigt 00-tal - därav är spenderar jag allt för mycket tid på GOG. Äventyrsspel som Life is Strange och Monkey Island rankar också högt på min "mest spelade" lista. Jag har tyvärr ingen konsol, eller en särskilt high-end datta, men är ändå extremt intresserad av industrin och kommer även kommentera på spel jag troligen aldrig kommer spela.

Låter det bra? Då kör vi! 

No comments:

Post a Comment